Rancangan pengajaran harian
1.
Mata pelajaran : pendidikan islam ( ibadah)
2.
Kelas : tahun 2 bersih
3.
Tarikh : 9 jamadil akhir 1435/ 10 Mac 2014
4.
Masa : 8.15 – 9.15 pagi ( 60 minit)
5.
Bilangan murid : 25 orang (12 lelaki, 13
perempuan)
6.
Tajuk : bacaan dalam solat
7.
Standard kandungan : 3.5 membaca dan menghafaz
bacaan dalam solat
8.
Standard pembelajaran : 3.5.1 membaca dan
menghafaz doa iftitah dan surah al fatihah dengan betul
9.
Objektif : selepas pengajaran dan pembelajaran
murid akan dapat :
i)
Membaca dan menghafaz doa iftitah dengan betul
setelah tayangan video
ii)
Membaca dan menghafaz surah al fatihah dengan
betul setelah tayangan video
iii)
Membaca dan menghafaz doa iftitah dan surah al
fatihah dengan betul setelah aktiviti latih tubi
10. Pengetahuan sedia ada : murid telah belajar
perlakuan – perlakuan dalam solat pada pelajaran lepas.
11. Kemahiran berfikir : tasmik bacaan doa
iftitah dan surah al fatihah
12. Gabung jalin : akidah : solat adalah
salah satu daripada rukun islam yang wajib ditunaikan
13. Penyerapan : sains : kebaikan menunaikan
solat kepada tubuh badan melalui perlakuannya
14. Penerapan nilai : tanggungjawab
15. EMK :
16. Bahan bantu mengajar : video pendidikan
Fasa pengajaran (masa)
|
Isi kandungan
|
Isi pembelajaran
|
catatan
|
Mukaddimah
(3 minit)
|
Bacaan doa :
ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»uH÷q§9$# ÉOÏm§9$#
اللَّهُمَّ
اخرِجنَا مِن ظُلُمَاتِ الوَهمِ ، وَاَكرِمنَا بِنُورِ الفَهمِ، وَافتَح عَلَينَا
بِرَحمَتِكَ يَا أَرحَمَ الرَّحمين
|
1)
Seorang murid
mengetuai bacaan doa
2)
Murid lain
mengaminkan doa
|
Adab membaca
doa
|
Fasa persediaan
( 15 minit)
|
|||
Pemerhatian
( 5 minit)
|
Tayangan video
imam mahsyur makkah mengimamkan solat
1( apakah
bacaan yang dibaca oleh imam?
2)mengapa imam
diam seketika selepas takbiratuihram?
3)apakah surah
bacaan yang wajib dibaca ketika solat?
|
1)
murid memberi
perhatian terhadap video yang
ditayangkan
2)
bersoal jawab
mengenai video
3)
guru mengaitkan video
dengan isi pelajaran yang akan di ajar
|
Bahan bantu :
video
Teknik : soal
jawab
|
Analisis
( 10 minit)
|
Tayangan video
:
Doa iftitah
|
1)
Guru menayang video
2)
Murid mendengar
bacaan
3)
Murid mengikut bacaan
|
Bahan bantu :
video
Teknik : talaqi
musyafahah
|
Fasa imaginasi
( 20 minit)
|
|||
Penjanaan idea
(10init)
|
1. Bacaan doa iftitah
|
1)
Guru menunjukkan
bacaan yang betul
2)
Murid mengikut bacaan
guru
3)
Murid mengulang bacaan
sebanyak 3 kali
4)
Murid menyemak bacaan
rakan lain secara berpasangan
|
Teknik : tikrar
|
Sintesis idea
(10init)
|
Tayangan video
: surah al fatihah
|
1.
Guru menayang video
2.
Murid mendengar
bacaan
3.
Murid mengikut bacaan
|
Bahan bantu :
video
Teknik : talaqi
musyafahah
|
Fasa
perkembangan ( 10 minit)
|
|||
Penambah baikan
( 5 minit )
|
1)
Guru menunjukkan
bacaan yang betul
2)
Murid mengikut bacaan
guru
3)
Murid mengulang
bacaan secara kumpulan / individu
|
Bahan bantu :
kad imbasan
Teknik : tikrar
|
|
Penilaian
( 5 minit )
|
Lembaran kerja
|
1)
Guru memberi lembaran
kerja
2)
Murid melakukan
latihan secara individu
3)
Murid diberi masa
|
Bahan bantu :
lembaran kerja
Teknik : latih tubi
|
Fasa tindakan (
10 minit )
|
|||
Pelaksanaan
( 5 minit)
|
Penutup sosial
·
Rumusan dan kesimpulan
|
1)
Murid bertukar
lembaran kerja yang sudah siap dengan rakan
2)
Guru meminta seorang
murid untuk membacakan jawapan
3)
Guru melakukan
pembetulan jika ada kesilapan
|
Nilai : amanah
|
Amalan
berterusan
( 3minit)
|
Penutup
kognitif
Rumusan dan
kesimpulan
|
1)
Murid di minta terus
memperaktikkan apa yang dipelajari
2)
Murid di minta
bertanggungjawab menjaga solat
3)
Murid diminta
menyiapkan tugasan yang di beri dalam laman web guru sebagai peneguhan
|
Nilai :
tanggungjawab
Tugasan dalam
laman web guru perlu murid selesaikan.
|
No comments:
Post a Comment