rancangan pengajaran harian

Rancangan pengajaran harian
1.    Mata pelajaran : pendidikan islam ( ibadah)
2.    Kelas : tahun 2 bersih
3.    Tarikh : 9 jamadil akhir 1435/ 10 Mac 2014
4.    Masa : 8.15 – 9.15 pagi ( 60 minit)
5.    Bilangan murid : 25 orang (12 lelaki, 13 perempuan)
6.    Tajuk : bacaan dalam solat
7.    Standard kandungan : 3.5 membaca dan menghafaz bacaan dalam solat
8.    Standard pembelajaran : 3.5.1 membaca dan menghafaz doa iftitah dan surah al fatihah dengan betul
9.    Objektif : selepas pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat :
i)             Membaca dan menghafaz doa iftitah dengan betul setelah tayangan video
ii)            Membaca dan menghafaz surah al fatihah dengan betul setelah tayangan video
iii)           Membaca dan menghafaz doa iftitah dan surah al fatihah dengan betul setelah aktiviti latih tubi
10. Pengetahuan sedia ada : murid telah belajar perlakuan – perlakuan dalam solat pada pelajaran lepas.
11. Kemahiran berfikir : tasmik bacaan doa iftitah dan surah al fatihah
12. Gabung jalin : akidah : solat adalah salah satu daripada rukun islam yang wajib ditunaikan
13. Penyerapan : sains : kebaikan menunaikan solat kepada tubuh badan melalui perlakuannya
14. Penerapan nilai : tanggungjawab
15. EMK :
16. Bahan bantu mengajar : video pendidikan

Fasa pengajaran (masa)

Isi kandungan
Isi pembelajaran
catatan
Mukaddimah
(3 minit)
Bacaan doa :

ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»uH÷q§9$# ÉOŠÏm§9$#
اللَّهُمَّ اخرِجنَا مِن ظُلُمَاتِ الوَهمِ ، وَاَكرِمنَا بِنُورِ الفَهمِ، وَافتَح عَلَينَا بِرَحمَتِكَ يَا أَرحَمَ الرَّحمين 


1)    Seorang murid mengetuai bacaan doa
2)    Murid lain mengaminkan doa
Adab membaca doa
Fasa persediaan ( 15 minit)


Pemerhatian
( 5 minit)

Tayangan video imam mahsyur makkah mengimamkan solat
1( apakah bacaan yang dibaca oleh imam?
2)mengapa imam diam seketika selepas takbiratuihram?
3)apakah surah bacaan yang wajib dibaca ketika solat?



1)    murid memberi perhatian     terhadap video yang ditayangkan
2)    bersoal jawab mengenai video
3)    guru mengaitkan video dengan isi pelajaran yang akan di ajar


Bahan bantu : video
Teknik : soal jawab

Analisis
( 10 minit)

Tayangan video :
Doa iftitah


1)    Guru menayang video
2)    Murid mendengar bacaan
3)    Murid mengikut bacaan

Bahan bantu : video
Teknik : talaqi musyafahah
Fasa imaginasi ( 20 minit)

Penjanaan idea
(10init)

1.         Bacaan doa iftitah

1)    Guru menunjukkan bacaan yang betul
2)    Murid mengikut bacaan guru
3)    Murid mengulang bacaan sebanyak 3 kali
4)    Murid menyemak bacaan rakan lain secara berpasangan

Teknik : tikrar

Sintesis idea
(10init)

Tayangan video :  surah al fatihah


1.    Guru menayang video
2.    Murid mendengar bacaan
3.    Murid mengikut bacaan

Bahan bantu : video
Teknik : talaqi musyafahah
Fasa perkembangan ( 10 minit)

Penambah baikan
( 5 minit )


1)    Guru menunjukkan bacaan yang betul
2)    Murid mengikut bacaan guru
3)    Murid mengulang bacaan secara kumpulan / individu

Bahan bantu : kad imbasan
Teknik : tikrar

Penilaian
( 5 minit )

Lembaran kerja

1)    Guru memberi lembaran kerja
2)    Murid melakukan latihan secara individu
3)    Murid diberi masa

Bahan bantu : lembaran kerja
Teknik :  latih tubi
Fasa tindakan ( 10 minit )

Pelaksanaan
( 5 minit)

Penutup sosial
·         Rumusan dan kesimpulan

1)    Murid bertukar lembaran kerja yang sudah siap dengan rakan
2)    Guru meminta seorang murid untuk membacakan jawapan
3)    Guru melakukan pembetulan jika ada kesilapan

Nilai : amanah

Amalan berterusan
 ( 3minit)

Penutup kognitif
Rumusan dan kesimpulan

1)    Murid di minta terus memperaktikkan apa yang dipelajari
2)    Murid di minta bertanggungjawab menjaga solat
3)    Murid diminta menyiapkan tugasan yang di beri dalam laman web guru sebagai peneguhan

Nilai : tanggungjawab
Tugasan dalam laman web guru perlu murid selesaikan.


No comments:

Post a Comment